Poškoláci
POŠKOLÁCI
Humorná scénka zo školského prostredia
Osoby: žiaci jednej triedy – chlapci a dievčatá, školník, učiteľka
I. OBRAZ
PRÍCHOD ŽIAKOV – HÁDKA
Žiaci -Buďte radšej ticho, lebo tu budeme musieť byť až do
štvrtej!
Školník -Decká, čo tu ešte hľadáte?
Žiaci -Sme v škole! (hádka pokračuje)
Školník -To je jasné! Na vine je učiteľ! Kto iný? Mne sa ale zdá, že už
všetci učitelia odišli domov!
Žiaci -Ale my tu musíme byť do tretej, Glóbus nás príde skontrolovať,
či sme sa všetko doučili…
Školník -A to vás mám učiť ja?
Žiaci -Áno!!!
Školník -Počkať, počkať! Najprv vás preskúšam, či vás do mojej
poškoláckej triedy môžem prijať! Berieme totiž iba deti, ktoré sa
vedia hrať, dokážu vymýšľať a predovšetkým chcú byť dobrí
kamoši!
Žiaci -Skúšky sa môžu začať, pán školník!
Školník -Moja skúšobná otázka je veľmi zákerná: -Povedzte mi, načo je
v škole školník!
1.žiak -Aby strážil školu! Predstavte si, že jedného rána prídete do
školy a škola fuč! Cez noc ju niekto ukradol. To by žiaci neprežili!
2.žiak -Musí dávať pozor, aby školský zvonec načas zazvonil a načas
odzvonil…
3.žiak -Aby z telocvične neušli kozy a neobjedli zeleninu na školskom
pozemku.
4.žiak -Aby nevytiekli moria zo zemepisnej mapy.
5.žiak -Aby vypchatá sova z prírodopisného kabinetu nedostala krídla a
neodletela.
Školník -Ale ani to ešte nie je všetko. Pán školník je náramne dôležitá
osoba. Jeho musí poslúchať dokonca aj pán riaditeľ, ale len cez
prázdniny…
-V prvé dni prázdnin, keď ste vy už dávno zabudli, že niekedy
jestvovala škola, učitelia ešte do nej chodia. Čo myslíte, prečo?
6.žiak -Robia inventúru, či im nechýbajú ypsilony a vybrané slová!
Školník -Kdeže! Učitelia sa vtedy učia. A vyučuje ich…
Žiaci -Pán školník!
Školník -Uhádli ste. Učí ich všetky veci, ktoré musia žiaci vedieť a ktoré
učitelia už dávno zabudli.
7.žiak -Šmýkať sa po zábradlí…
8.žiak -Našepkávať z poslednej lavice.
1.žiak -Schovávať sa za mapu na stojane…
2.žiak -Triafať sa školskou hubou.
3.žiak -Pravidlá papučového futbalu.
4.žiak -Potriasť ruku školskej kostre.
5.žiak -Preliezať zamknutú šatňu.
6.žiak -Odmontovať glóbus a hrať s ním kolky na chodbe.
7.žiak -Odpisovať pri diktátoch.
9.žiak -Prilepiť žuvačku na spodok lavice.
Školník -Na konci prázdninového vyučovania rozdám učiteľom
vysvedčenia. Len tí učitelia, ktorí neprepadli, môžu vyučovať aj
v nasledujúcom roku. A vy všetci, ste prijatí poškoláci!
Pieseň „ Prvá trieda poškoláci. V škole sa nám veľmi páči,
vystrájame lotroviny, čertoviny, voloviny, šašoviny,
frajeriny, koniny a somariny – z triedy sú len rozvaliny.
Školník ich už domov ženie. Dupocú jak stádo slonov.
Žiaci vykrikujú, že nie: -Tu je príma! To je ono!“
II. OBRAZ
MESTEČKO PERAČNÍK
Školník -Prvá hodina po škole bude: - Prvá.
Všetci -Hranie!!!
1.žiak -A na čo sa budeme hrať?
2.žiak -Na peračník!
Žiaci -Na peračník
Školník -Niekto si možno myslí, že peračník je len taká obyčajná vec.
2.žiak -To sa teda atramentsky mýli!
Školník -Peračník je…
Žiaci -Mestečko.
Školník -Potichučky ho otvoríme a navštívime jeho obyvateľov. Je tam
pero. Pero je…
1.žiak -Starosta, pretože mám najviac starostí. Musím celý deň písať,
vypisovať, zapisovať, podpisovať a predpisovať…
Školník -Ceruzka je
3.žiak -Jeho sekretárka.
Školník -Fixka…
4.žiak -Mestský maliar. Vďaka mne je všetko farebné.
Školník -Majú tam aj gumu…
5.žiak -Čistiace auto.
Školník -Strúhadlo je…
6.žiak -Posýpacie auto.
Školník -A handrička je…
7.žiak -Mestská vlajka… Som trochu zafŕkaná machuľami, aby každý
vedel, že som vlajka Peračníka.
Školník -Dnes tam majú hosťa z Číny – Čínske pero. Vie iba po čínsky…
8.žiak -Máš – náš – čaj? Čaj – náš – máš?
Školník -Keď sa peračník zatvorí, majú v mestečku noc.
2.žiak -Tma je tam modrá ako atrament.
Školník -Všetci spia. Najtvrdší spánok má ceruzka.
3.žiak -Pretože som najtvrdšia.
Školník -Tvrdosť stupeň 3...Vstávať, páni z Peračníka – písanie!
Žiaci -Nie!!!
Školník -Ale ľavou rukou!
Žiaci -Ouuu!
Pieseň „Ľaváci nie sú ťarbáci, čo sú na všetko ľaví.
Veď ľavák všetko šikovne aj ľavou rukou spraví.
[: Na pravom mieste je ich hlava
ľavákom – sláva! Sláva! Sláva! :]
III. OBRAZ
VIKI A MIKI
Žiaci -Teraz si dajme telesnú !!!
Školník -Dobre – skúsime kotrmelec!
4.žiak a 5.žiak -To bude päťka!
Školník -Prečo?
1.žiak -Viki nevie urobiť kotrmelec. Keď to skúša zvalí sa na zem ako
ťarbavý medveď.
6.žiak -Miki nevie povedať kotrmelec... Keď to skúša povie iba...
5.žiak -Ko-komrtelec...
4.žiak (Viki) -Nie je to nič ľahšie ako povedať kotrmelec. Ja to viem aj odzadu
...celemrtoK !
5.žiak (Miki) -Nie je nič ľahšie ako urobiť ko-komrtelec. Ja ho viem aj dozadu.
2.žiak -Viki je nešťastný, že nevie urobiť kotrmelec. Čo z toho, že ho vie
tak perfektne povedať!
7.žiak -Miki je nešťastný, že nevie povedať kotrmelec. Čo z toho, že ho
vie tak perfektne urobiť!
4.žiak (Viki) -Nauč ma kotrmelec!
5.žiak (Miki) -Nauč ma ko-komrtelec!
Školník -A tak sa obaja učia kotrmelcovať.
1.žiak -Viki telom.
6.žiak -Miki jazykom.
Školník -Onedlho ho už obaja vedia perfektne urobiť aj povedať.
4.žiak (Viki) -Odpredu.
5.žiak (Miki) -Aj odzadu.
Miro -A po kotrmelcoch – futbal s papučou!
Pieseň „Rýchlo sa ho nauč. Vezmi jednu z papúč.
Kop tú loptu, kop tú loptu až dáš gól!
Nebol a či bol? Góóóóól !!! Híííííí !
Kto ho rozbil? Kto to bol? Teraz oblok prechladol.
Drkoce a drnčí sklami a je celý ukýchaný.
Školník -No, jasné – Miro!
1.žiak -Miro Sovák je vyrušovák. On za to ani nemôže.
2.žiak -Má v tele takú šibistrunku, ktorá mu stále nedá pokoja.
Žiaci -Pozri sa dozadu, čo ak sa tam deje niečo dôležité?
1.žiak -Naozaj! Elvíra si kotúľa po lavici sedemfarebnú guľôčku –
dúhovku...
2.žiak -Mišo sa vŕta v nose...
1.žiak -A Petra si vyrovnáva obrázok myšiaka Mikiho zo žuvačky.
Miro -Samé zaujímavé veci!
2.žiak -Potom sa šibistrunka znova rozkmitá.
žiaci -Pozri sa do aktovky, či ti tam školská myš nezjedla rožok, čo
máš na desiatu!
Učiteľka -Kto to vyrušuje?
1.žiak -Po chvíli znovu tá istá šibistrunka.
Žiaci -Skús, či si ešte nezabudol kikiríkať!
2.žiak -Miro vie kikiríkať perfektne!
1.žiak -To by bolo hrozné, keby to práve dnes zabudol.
Miro -Kikirikíííí !
Učiteľka -To je už priveľa! Pošleš mi do školy otca, Miro!
Školník -A čo na to ten Vyrušovák?
Miro -Rád by som, ale viete, keď ja by som ho nechcel doma s takými
vecami vyrušovať!!! (otočí sa smerom k dievčatám) –Čo sa
smejete? Baby, bláznivé!
Školník -Ozaj, chalani, od zajtra budete mať posilu – príde vám nový
spolužiak!
3.žiak -A ako sa volá?
Školník -Žiak...
3.žiak -Áno – ten nový žiak...
Školník -Veď vravím – Žiak... Ľubo Žiak.
Dievčatá -To je meno!
Pieseň „Žiak, čo sa volá Ľubo Žiak, je veru veľký úbožiak!
Musí byť tým žiakom stále, doma, v noci, atakďalej,
cez prázdniny, keď je chorý, div, že ho to neumorí...
V sobotu aj cez nedeľu...ach, mladosť má neveselú.
Je to psina, veru tak. Jeho tatko je tiež žiak!“
V.OBRAZ
PIŠTA
Chlapci -Len sa moc nesmejte. Keď budeme traja, určite vás premôžeme!
Školník -Prvá rana kapitána nabitá!
Dievčatá -Bude to ako včera, kovboji!( sklbčia sa a hovoria medzi sebou)
Chalani sú barani, čo nás po ich táraní. Slabingeri slabí!
Školník -Vravia v triede baby... a čo na to chlapi?
Pišta -Hore ruky, baby!
Dievčatá -Čo ti šibe, Pišta?
Pišta -Nie som nijaký Pišta, ale Pištolník! A ručičky pekne hore, lebo vás
moje guľky prevŕtajú ako sito!
Miro -A stlačil spúšť na striekacej pištoli.
Pozor, učka!
Dievčatá -Hí!
Učiteľka -Ale, ale, Pišta! Vari je dnes polievací pondelok?
4.žiak -To bude výprask, keď sa to tatko dozvie!
Učiteľka -Keď si taký priateľ s vodou, budeš polievať kvety v triede!
5.žiak -Nijaké zaucho, obišiel nasucho.
6.žiak -Zato kvety v triede obišli namokro.
Školník -A dnes si ich už polial, Pištolník?
(smerom ku chlapcom) Medzi nami, chalani, s babami si radšej
nezačínajte! Mohli by ste natrafiť na takú ako je Beáta z 5.bé...
Pieseň „Bitkárka Beáta chalanov vyláta.
Pozrite, aká je silná a svalnatá.
Aha! Fíha! To je výkon: tlačí fúrik so školníkom!
Keby sa jej veľmi chcelo, zdvihne desať učiteľov.
Riaditeľ len hrôzou trnie: Milé dieťa opatrne...“
Školník -Dámy a páni! To už snáď stačí! Dohodli sme sa predsa, že
v našej poškoláckej triede budeme kamoši!
Myslím, že je čas, aby sme prešli na niečo príjemnejšie – skúšanie!
VI.OBRAZ
SKÚŠANIE
NÁSOBILKA – je postrach žiakov. Malá násobilka je malý postrach, veľká veľký...
UKAZOVADLO – sa používa na ukazovanie. Je to štíhla palička. Niektorí žiaci tvrdia, že je to
dômyselne zamaskovaná trstenica., ale to nie je pravda, pretože dnes sa už v škole
nebije...
KALKULAČKA – je veľmi užitočná vecička na počítanie. Šikovnému (teda mne) môže
pomôcť, lenivému poškodiť – celkom ho odnaučí počítať...
GLÓBUS – je zemeguľa v malom. Používa sa na hodinách zemepisu, aby žiaci videli, aká je
naša zemeguľa guľatá...Niekedy sa glóbus používa ako názov pre hlavu (iné názvy
preň sú tekvica, makovica), alebo prezývka pre učiteľa zemepisu...
VYSVEDČENIE – sa dáva iba žiakom, podľa toho, koľko sa v škole naučili. Možno by aj
žiaci mali dávať vysvedčenie škole...
Pieseň „Ľakajú sa tatkovia a mamky, vraj rodičom majú dávať známky,
dostali strach strýcovia a tetky – a čo, ak nám dajú samé
päťky?
Smejú sa im podarení žiaci . prepadnete milí dospeláci!
Aká bola prvá trieda? Ako oznámkuješ školu?
Čo si sa tam podozvedal?
Nám tu bolo s vami spolu – príma, čiže na jednotku.